banner

 

A I R P O W E R   2019
 
Z e l t w e g     6 & 7  -  09  -  2 0 1 9

banner

   Questa  edizione 2019 dell’Airpower, tenutasi come in passato sulla Fliegerhorst Hinterstoisser, Zeltweg, la più grande base aerea della Österreichische Luftstreitkräfte, ha visto purtroppo come protagonista principale nei giorni di venerdì 6 e sabato 7 settembre, un meteo fortemente avverso, con la pioggia a farla da padrona sin dalla mattinata di venerdì.
   
In questo contesto,l’originale programma di volo, è stato più volte riscritto con conseguenti pause più o meno lunghe. Il programma in ogni caso, rispettando le tradizioni, è stato denso anche per la congrua partecipazione internazionale.
 
   Almeno per quanto concerne il venerdì, lo show è stato aperto dai lanci parà ed eliassalto da parte delle ben equipaggiate ed addestrate truppe della BundeshHeer, l’esercito austriaco.
 
  Per queste azioni, sono stati usati i monomotori Pilatus PC-6 Turbo Porter della Leichte Luftransportstaffel (squadriglia da trasporto leggero), assieme a pochi elicotteri Agusta-Bell AB212 delle Leichte Transporthubschrauberstaffel ambedue di stanza a Linz-Hörsching, ed ai più prestanti Sikorsky S-70 Black Hawk della Mittlere Transporthubschrauberstaffel (squadriglia elicotteri da trasporto medio) di Tulln-Langenlebarn.
 
  Alla  copertura/ricognizione dell’area, hanno partecipato anche i vecchi ma fidi Alouette III e Bell OH-58B Kiowa.
 
  A seguire, l’inusuale formazione del quadrimotore Douglas DC-6B della “Red Bull” con a fianco una coppia di EF-2000A Typhoon del locale Überwachungsgeschwader (stormo di sorveglianza).
 
  Le formazioni austriache, hanno poi compreso tre dei nuovi Diamond Aircraft DA40NG di costruzione nazionale, usati per l’addestramento basico, assieme a quattro Pilatus PC-7, per quello avanzato, appartenenti alla locale scuola di volo.
  
   Per concludere con la componente ad ala fissa : quattro ormai quasi cinquantenni, SAAB S105Ö della Düsentrainerstaffel (squadriglia addestratori a getto) di Linz-Hörsching.
 
   La partecipazione internazionale ha visto la presenza di velivoli di : Belgio, Repubblica Céca, Croazia, Francia, Germania, Grecia, Italia, Olanda, Polonia, Regno Unito, Serbia, Slovacchia, Slovenia, Spagna, Stati Uniti, Svezia, Svizzera ed Ungheria.
 
  In mostra statica, troneggiavano per la prima volta un Airbus A400M del LTG 62 della Luftwaffe, preso d’assalto dal pubblico per la visita al suo interno ed un Boeing P-8A Poseidon del VP-9 US Navy, rischierato temporaneamente a Catania-Sigonella.
 
  Nutrita la partecipazione alla statica dell’Italia, con l’F-35A Lightning II del 32°Stormo, a rappresentare i caccia di
5ª generazione ed alla sua terza trasferta estera;  una primizia per il pubblico di Zeltweg.
   Pochi metri più in là, era esposto un F-2000A Typhoon del 4°Stormo, parte di una coppia giunta dopo le 18.00 di giovedì.
 
  Un’enclosure della Leonardo S.p.A., esponeva un T-346A del 61°Stormo con il “corredo” di possibili carichi di lancio e caduta, affiancato dal primo elicottero AW-169M destinato al Servizio Aereo della Guardia di Finanza, nella nuovissima ed attraente livrea.
 
  Più distante da essi, il SIAI Marchetti S211 I-MJET della ditta “MyJet”, acquistato in Australia (ex VH-CUX), con un passato nella Republic of Singapore Air Force (349).
 
   Sempre restando nell’area dei “jet warbirds”, si è esibito l’unico F-86 Sabre volante in Europa, da pochi mesi importato in Francia dagli Stati Uniti.
  Registrato F-AYSB il 20.05.2019 al collezionista Frédéric Akary/”Mistral Warbirds”,è in realtà un Canadair CL-13B Sabre Mk.6 in origine consegnato alla Luftwaffe in data 11.02.1958, venduto nel 1977 allo scomparso collezionista inglese Ormond Haydon-Baillie.
  Acquisito dalla “Flight Systems” per la funzione di traino bersagli ed infine ad una collezione in Illinois.     Il Sabre, presenta un' inusuale colorazione mimetica, comunque provata sperimentalmente nel 1956, su pochi esemplari di F-86F del 461st Fighter Day Squadron di Landstuhl AB in Germania Occidentale.
 
 In servizio con la Luftstreitkräfte dal 1987 al 2005, i SAAB J35Ö Draken hanno lasciato un ricordo indelebile tra chi vi ha volato, operato, nonché nella folta schiera di appassionati; pertanto è stato un gradito ritorno quello del J35J 35556/SE-DXR nei colori della Flygflottilj 10, appartenente allo Swedish Ai Force Historic Flightdi Såtenäs.  
   Sempre dalla Svezia, una coppia di repliche volanti riprodotte con accuratezza da parte di Mikael Carlson : costruttore, proprietario e pilota.
   Oltre al famosissimo triplano Fokker Dr.1, Carlson ha presentato il biplano FVM Ö1 Tummelisa SE-LIL, un velivolo da addestramento entrato in servizio nel 1919. La replica, terminata di costruire nel 1988, ha la particolarità di montare un motore originale a 9 cilindri rotativo da 90 hp Thulin A, costruito su licenza francese Le Rhône.
   Brivido venerdì alle 15.00 circa, quando il Tummelisa, in fase di atterraggio ha capottato sul terreno erboso reso viscido dalla pioggia, fortunatamente, il pilota ne è uscito indenne.
 
  Quattro le pattuglie acrobatiche presenti : quella civile francese “Breitling Jet Team” su L-39C Albatross, la spagnola “Patrulla Aguila” su CASA C101 dell’Ejercito del Aire, la svizzera “Patrouille Suisse” su F-5E Tiger II che durante le prove di giovedì ha volato in formazione con l’Hunter T.68 biposto tigrato.   Ultima, ma solo come elencazione, le “Frecce Tricolori” dell’ Aeronautica Militare, presenza tradizionale e sempre molto acclamate, nonostante che, a differenza della prove, siano state penalizzate fortemente dalle avverse condimeteo.


   In conclusione, un appuntamento aeronautico da non perdere, la variabile negativa del meteo non ha intaccato minimamente un’organizzazione perfetta e ineccepibile, grazie ai numerosi sponsors in primis “Red Bull” e non ultimo tutto il personale della, Luftsreitkräfte, Bundes Heer e Polizei…  GRAZIE!
  ed arrivederci fra tre anni.


Le immagini eseguite con il sole, risalgono a mercoledì 4 e giovedì 5.









Un ringraziamento agli amici A. Genta e G. Battiston per le foto 

testo di Daniele Mattiuzzo - adattamento di Roberto Zambon 




 This 2019 edition of the Airpower, held as in the past on the Fliegerhorst Hinterstoisser, Zeltweg, the largest air base of the Österreichische Luftstreitkräfte, unfortunately saw bad weather as the leading actor on Friday 6 and Saturday 7 September, with heavy rain since Friday morning.  
   
In this context, the original flight program has been repeatedly rewritten with consequent longer or shorter breaks. The program in any case, respecting the traditions, was also dense with high international participation.                                                                                                              
 At least as far as Friday , the show was opened by parachutist launches and helo assault by the well-equipped and trained troops of the  BundeshHeer, the Austrian Army.                                            
  For these actions, Pilatus PC-6 Turbo Porter single-engine aircraft of the Leichte Luftransportstaffel (light transport squadron) were used togheter with a few Agusta-Bell AB212 helicopters from Leichte
Transporthubschrauberstaffel, both stationed in Linz-Hörsching, and also with the more powerful Sikorsky S-70 Black Hawk of the Mittlere Transporthubschrauberstaffel (medium transport helicopter cops) of Tulln-Langenlebarn.                                                                                                                        
  The coverage / reconnaissance of the area was held by old but trustworthy Alouette III and Bell OH-58B Kiowa.                                                                                                                              
   Following, the unusual formation of the four-engine Douglas DC-6B of the "Red Bull"  alongside a pair of EF-2000A Typhoons of the local Überwachungsgeschwader (surveillance squadron).                            
  The Austrian formations then included three new Diamond Aircraft DA40NG of national construction, used for basic training, together with four Pilatus PC-7 for the advanced one, belonging to the local military flight school.                                                                                                                      
  To close with the fixed-wing component: four, almost fifty years old, SAAB S105Ö from the Düsentrainerstaffel (jet trainer squadron) of Linz-Hörsching.                                                                
  The foreign nations were: Belgium, Céca Republic, Croatia, France, Germany, Greece, Italy, Holland, Poland, United Kingdom, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spain, United States, Sweden, Switzerland and Hungary.                                                                                                                                        
 In static display towered for the first time, an Airbus A400M of the Luftwaffe LTG 62, assaulted by the public for a visit to its interior and a Boeing P-8A Poseidon of the VP-9 US Navy, temporarily redeployed in Catania-Sigonella.                                                                                                                        
  Participation in the statics of Italy was substantial, with the F-35A Lightning II of the 32nd Stormo at its third foreign trip, to represent the 5th fighters generation, a first for the public of Zeltweg.
   A few meters away, a F-2000A Typhoon of the 4th Wing was displayed, part of a couple who arrived after 6.00 pm on Thursday.

 An enclosure of the "Leonardo S.p.A.", exhibited a T-346A of the 61st Wing with the "kit" of possible launch and fall loads, flanked by the first AW169M helicopter destined for the Air Service of the Guardia di Finanza, in the brand new and attractive livery.                                                                              
  Exposed more distant from them, the SIAI Marchetti S211 I-MJET of the company "MyJet", purchased in Australia (ex VH-CUX), with a past in the Republic of Singapore Air Force (349).                                      
  Always staying in the area of ​​the "jet warbirds", the only F-86 Sabre flying in Europe, imported few months ago in France from the United States.
  Registered F-AYSB on 20.05.2019 to the collector Frédéric Akary / ”Mistral Warbirds ", is actually a Canadair CL-13B Sabre Mk.6 originally delivered to the Luftwaffe on 11.02.1958, sold in 1977 to the late english collector Ormond Haydon-Baillie, was later acquired by " Flight Systems " and used as target tug and finally grounded in a collection in Illinois.
  The Sabre, presents an unusual camouflage, however proven experimentally in 1956, on a few F-86F of the 461st Fighter Day Squadron of Landstuhl AB in West Germany.                                                        
  In service with the Luftstreitkräfte from 1987 to 2005, the SAAB J35Ö Draken have left an indelible memory among those who flew, operated, and in the large group of enthusiasts; therefore the J35J 35556 / SE-DXR was a welcome return with the colors of Flygflottilj 10, belonging to the Swedish Air
Såtenäs Force Historic Flight.                                                                                                            Also from Sweden, a pair of flying replicas accurately reproduced by Mikael Carlson: builder, owner and pilot. In addition to the famous Fokker Dr.1 triplane, Carlson presented the biplane  FVM Ö1 Tummelisa SE-LIL, a training aircraft that entered service in 1919.
  The replica, finished  in 1988, has the particularity to be powered by an original 90 hp Thulin A 9 cylinder rotary engine, built under Le Rhône license.
   Thrill on Friday at around 3.00 pm, when the Tummelisa, during landing, rolled over the grass made slippery by the rain, fortunately, the pilot came out unscathed.


  Four acrobatic team are present: the French civilian "Breitling Jet Team" on L-39C Albatross, the Spanish "Patrulla Aguila" on CASA C101 of the Ejercito del Aire, the Swiss "Patrouille Suisse" on F-5E Tiger II which during the tests on Thursday flew in formation with the Hunter T.68 two-seater tiger.      Last, but only as a list, the "Frecce Tricolori" of the Italian Air Force, a traditional presence and alway

highly acclaimed, despite the fact that, unlike the day before, they were heavily penalized by adverse weather conditions.


In conclusion, an aeronautical event not to be missed, the negative variable of the weather has not affected in any way a perfect and unexceptionable organization, thanks to the numerous sponsors in the first place "Red Bull" and not least all the staff of the, Luftsreitkräfte, Bundes Heer and Polizei …THANKS!
  and see you in three years



Pictures taken with the sun date back to Wednesday 4 and Thursday 5.

 


many thanks to friends A. Genta and G. Battiston for their pictures


text by Daniele Mattiuzzo  -  adaption and English translation by Roberto Zambon


DD-001 DD-008 DD-002 DD-009 DD-003 DD-034
DD-011 DD-012 RZ-031 RZ-032 DM-005 DM-010
DM-018 DD-027 DD-059 RZ-026 DD-046 DD-064
DD-039 DM-004 DM-024 RZ-012 RZ-033 RZ-038
DM-011
DD-071 DM-009 DM-008 DD-030 DD-025
DM-013 RZ-003 RZ-009 DD-004 DD-015 DD-026
RZ-041 DD-031 RZ-044 DD-041 RZ-046 DD-040
DD-051 RZ-042 DD-013 RZ-043 DD-016 RZ-045
DD-073 DD-033 DD-035 RZ-005 RZ-036 RZ-020
DD-005 DD-006 RZ-001 DD-007 DD-070 DD-032
DM-015 RZ-040 RZ-079 RZ-035 rz-034 rz-007
DD-014 DM-007 DD-069 RZ-077 rz-078 DD-068
DD-010 DM-006 RZ-004 RZ-029 DD-079 RZ-039
RZ-038 RZ-021 DD-017 DD-020 DD-024 DD-036
DM-023 AG-017 DM-021 DD-047 DD-055 DD-057
RZ-014 RZ-015 RZ-016 RZ-017 RZ-018 RZ-019
DD-061 DD-060 DD-022 RZ-010 RZ-023 RZ-028
RZ-037 RZ-050 RZ-056 RZ-047 RZ-051 RZ-054
DD-021 DD-023 DD-037 DD-038 DD-048 DD-052
RZ-049 RZ-055 RZ-053 RZ-002 RZ-030 RZ-011
DD-029 DD-044 RZ-048 DD-043 DM-001 DD-018
DD-076 DD-072 DD-028 RZ-058 RZ-006 RZ-027
DD-042 RZ-057 RZ-101 DD-045 RZ-022 DD-054
RZ-008 DD-019 DD-053 DD-049 RZ-080 DD-050
DD-056 DD-058 DD-062 DD-063 RZ-025 RZ-052
DD-065 DD-075 RZ-013 DD-077 DD-078 DM-003
RZ-081 RZ-082 DD-067 DD-066 AG-001 AG-011
DM-012 DM-019 AG-004 AG-015 RZ-092 DM-020
RZ-059 RZ-074 RZ-065

RZ-067 AG-008 RZ-087
RZ-089 RZ-066 RZ-084 AG-003 RZ-098 RZ-215
DM-027 RZ-093 DM-014 RZ-088 RZ-097 RZ-085
RZ-096 AG-002 RZ-090 RZ-060 RZ-070 AG-007
AG-006 DM-022 RZ-099 DM-017 RZ-076 RZ-091
RZ-062 RZ-069 AG-009 AG-012 RZ-100 RZ-094
RZ-083 DM-026 RZ-086 RZ-068 AG-005 DM-016
RZ-095 RZ-075 GB-001 GB-002 RZ-063 AG-010
DM-029 RZ-071 RZ-061 AG-025 RZ-073 RZ-064
RZ-072 AG-013 DM-025 AG-016 DM-028 AG-014

 banner

 

 

 

Copyright ©  2019   Roberto Zambon - all right reserved

ultimo aggiornamento : 22 - 09 -2019                     last update  2019,09-22